We've detected that the default language of your webbrowser is not the same as our website. You can translate our website by choosing your preferred language from the dropdown.
het-verhaal-van-jan

He verhaal van Jan

Jan Pijnappel
Chauffeur

 

 

Jan, stel jezelf even voor.

Ik ben Jan Pijnappel, ik ben 66 jaar oud en ik heb altijd een eigen bedrijf gehad in de voedingsmiddelenindustrie. Dat bedrijf heb ik verkocht op mijn 59e. Tegelijkertijd wilde ik graag nog een paar dagen in de week nuttig zijn, maar dan niet voor 80 uur in de week. Bij Nabuurs krijg ik de mogelijkheid om 1 tot 3 dagen in de week te werken.

 

Waarom vrachtwagenchauffeur? Wat maakt het vak voor jou zo aantrekkelijk?

Op mijn 18e heb ik al mijn rijbewijzen behaald. Voor mijn bedrijf verzorgden we het transport in eerste instantie zelf. Vanaf mijn 35e jaar heb ik het transport uitbesteed, omdat het te druk werd. Na de verkoop van het bedrijf vroeg mijn neef of ik hem af en toe wilde helpen met vrachtvervoer. Ik heb toen mijn code 95 gehaald. Het rijden is leuk, je zit hoog in de cabine en kijkt uit over de vangrails. Je ziet bijvoorbeeld ook al die mooie natuurverschijnselen. De mist en dauw op de weilanden en die geweldig mooie zonsopgangen en -ondergangen. Bovendien kom je overal en krijg je een gevoel van vrijheid.

 

Hoe ben je eigenlijk bij Nabuurs terechtgekomen?

Nabuurs P15, Oosterhout ligt vlak bij mij in de buurt. Omdat ik zelf ervaring heb in de levensmiddelen en interesse heb in logistiek en transport, sprak de sfeer me aan. Bovendien is het een familiebedrijf.

“DE FLEXIBILITEIT KOMT VAN TWEE KANTEN.”

Voel je waardering?

Ja, ik voel me zeker gewaardeerd. De omgang is sympathiek. Ik geef iedere week zelf aan wanneer ik beschikbaar ben. De flexibiliteit komt van twee kanten. Ik heb fijne collega’s. Meestal hoef ik zelf niet te laden, maar als het nodig is dan helpen we elkaar.

 

Wat is volgens jou het leukste aan jouw baan als vrachtwagenchauffeur?

Op de eerste plaats kom je overal. Je ziet veel dingen waarover je eerder in de krant iets hebt gelezen. Ik heb een brede interesse en als je dan langs zo’n plek of bedrijf rijdt, dan maakt het dat nog interessanter. Bovendien is elke week weer anders en nooit eentonig. Ik kan eigenlijk geen minder leuke kanten noemen. Hooguit dat je af en toe op plekken komt waar je al heel vaak bent geweest. Hoewel, als je ergens vaak komt bouw je ook een prettige relatie op. Ieder nadeel heeft zo zijn voordeel.

 

Beschrijf je ideale werkdag eens. Of werkweek?

Mijn vrouw werkt ook parttime, daar stem ik mijn beschikbaarheid op af. Zodoende zijn we 3 tot 4 dagen samen in de week vrij. Het liefst begin ik vroeg, 4 of 5 uur is voor mij geen probleem. Ik heb bijna altijd goede zin en dat straal ik ook uit denk ik. Met veel klanten heb ik een leuk contact. Ik bedank ze bij het weggaan altijd voor de sympathieke samenwerking. Ik werk graag servicegericht en vraag bijvoorbeeld hoe ze de lading gelost willen hebben en of het naar hun zin staat, want de klant is koning.

“IK WERK GRAAG SERVICEGERICHT, DE KLANT IS KONING.”

 

Hoe kijk je aan tegen de werk-privé balans? Wat is daarbij belangrijk voor jou?

2 tot 3 dagen in de week werken vind ik prettig. Maar als het een keer niet anders kan, vind ik 7 dagen ook geen probleem. In de zomer zijn mijn vrouw en ik vaak een paar maanden met de camper op pad. Een werkdag geeft mij een voldaan gevoel en dan smaakt dat het pilsje avonds bijvoorbeeld nog net iets lekkerder. Daarnaast geniet je ook weer extra van je vrije dagen.

 

Zou je dit vak ook aanraden aan anderen?

Ik kan erg genieten van het vak, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik ken genoeg mensen die een hekel hebben aan rijden. Dat verschilt erg per persoon, maar ik ben graag op pad.

 

Waarom heb je gesolliciteerd bij Nabuurs?

Ik kan er letterlijk op de fiets naartoe. Bovendien is het een mooi en interessant bedrijf. Ik heb destijds gesolliciteerd op het hoofdkantoor in Haps en meteen laten weten dat ik graag wilde werken in Oosterhout, omdat dat dichter bij huis is. Het was voor mij zelfs de eerste keer in mijn leven dat ik solliciteerde.

 

Hoe is het om te werken voor Nabuurs?

Het is leuk werk. Meestal zijn de trailers al geladen, soms laad ik ze zelf. Alles staat dan al wel klaar onder de palletstellingen. Dat maakt het werk juist afwisselend. Ik los vaak zelf. Nabuurs is goed georganiseerd. Ik vind het sowieso indrukwekkend en interessant hoe de logistiek in het algemeen geautomatiseerd is.

 

Wat vind je prettige aan het werken bij Nabuurs? Ben jij de koning ter rijk?

De waardering die je krijgt, bijvoorbeeld tijdens de Chauffeursdag. Die dag organiseert Nabuurs koffie met een ontbijt en voor de Kerstdagen stond er een poffertjeskraam klaar. Een mooie gelegenheid om even bij te kletsen. Nabuurs doet echt moeite om het aangenaam en gezellig te maken. Als een bedrijf investeert in het personeel, dan investeert het personeel ook graag. Mensen met hart voor de zaak maken het bedrijf.

 

Stel je zou terug in de tijd kunnen, zou je dan dezelfde keuzes maken?

Het is en blijft een heel mooi vak. Een vriend van me bracht vroeger oude vrachtwagens naar Spanje voor de export naar Afrikaanse landen. Dat leek me destijds ook leuk en avontuurlijk om te doen, maar ik had er geen tijd voor. Transport en logistiek heb ik sowieso altijd interessant gevonden. Als ik in het buitenland ben en ik zie Nederlandse chauffeurs, dan denk ik wel eens die zien veel van de wereld en hebben de hele dag vakantie. Aan de andere kant, misschien romantiseer ik het te veel.

 

Wat betekent werkplezier voor jou?
Met plezier opstaan, met plezier naar je werk en er lol in hebben. Dát geeft mij een positief gevoel.