We've detected that the default language of your webbrowser is not the same as our website. You can translate our website by choosing your preferred language from the dropdown.
het-verhaal-van-hein

Het verhaal van Hein

Hein van Ast
Chauffeur

 

Hein, stel je zelf even voor.

Mijn naam is Hein van Ast, ik ben 35 jaar en al chauffeur sinds 2007. Ik woon in Den Bosch en ben alleenstaand.

 

Waarom ben je vrachtwagenchauffeur geworden? Wat trok jou aan in het beroep?

Het leek me leuk. Ik heb mijn school niet afgemaakt en vervolgens verschillende baantjes gehad. Toen ik in het magazijn bij Mars werkte, kwam ik in contact met het transport en de logistiek. Dat binnen zitten was niks voor mij. Ik heb vervolgens zelf mijn rijbewijs gehaald.

 

Hoe ben je bij Nabuurs terecht gekomen?

Ik ben ooit begonnen bij van Opzeeland in Hedel, dat bedrijf werd op een gegeven moment verkocht aan Nabuurs. Opzeeland bleef wel onafhankelijk en werd in 2020 weer verkocht. Ik reed destijds voor Xenos. Een aantal chauffeurs is toen bij Nabuurs gebleven voor Xenos. Als standplaats heb ik Waalwijk.

“BINNEN ZITTEN IS NIKS VOOR MIJ.”

 

Wat kun je vertellen over de cultuur van Nabuurs?

Er is nooit gedoe en je kunt er lekker werken. We zijn een klein clubje ex-chauffeurs van Opzeeland. We zijn allemaal bereid om elkaar te helpen. Ik houd van kleine groepen en korte lijnen.

 

Wat is het leukste aan jouw werk als vrachtwagenchauffeur? En wat het minst?

Ik hou van de vrijheid en het klantcontact. Ik kom bij heel veel Xenos-winkels. Dat zijn er in totaal 150. Intussen ken ik alle routes. Meestal heb ik vaste ritten. Dat betekent op maandag naar Amersfoort, op dinsdag naar Leiden, op donderdag rij ik naar Groningen en op vrijdag naar Den Helder. Voor Xenos werken we met rolcontainers en die zijn best zwaar. Ik krijg 90 stuks in de vrachtwagen. Soms is het balen als ik na 12 uur rijden nog 90 lege rolcontainers moet lossen. Meestal sta ik tussen 3 en 4 uur op. Overigens zie ik het lossen van de containers maar als een pluspunt, zo krijg ik in elk geval voldoende lichaamsbeweging.

 

Hoe ziet jouw favoriete werkdag eruit?

Het liefst maak ik lange ritten. Dan hoef ik minder winkels te bezoeken. Als ik naar Groningen rijd, bezoek ik daar twee filialen, plus nog een in Assen. Dan ben ik uiterlijk om 15 uur terug. Dan moet ik wel nog lossen. Dat is een rustige dag. Op woensdag heb ik een rit rond de kerk. In de ochtend heb ik drie winkels om te bevoorraden, vervolgens terug naar Waalwijk en dan ‘s middags ook weer drie tot vier winkels om te leveren.

 

Hoe belangrijk is het contact met klanten en bedrijven voor jou?

Heel belangrijk. Dat ben ik ook gewend. Ik had vroeger ook al veel klantcontact. Even een praatje maken, kopje koffie drinken. Je leert een klant door de jaren heen goed kennen, ook als het gaat over iemands privéleven.

 

Wat maak je zoal mee op de weg tijdens je werk?

Ik maak me niet meer zo druk in het verkeer, laat het makkelijker van me afglijden. Je hebt te maken met veel en verschillende automobilisten. In de binnensteden kom je veel verkeer tegen. Het is vervelend als er bijvoorbeeld een personenauto op de los plek geparkeerd staat. Bovendien heb je te maken met krappe straatjes. Ook merk ik dat even achteruit inparkeren steeds moeilijker gaat.

 

Hoeveel kilometers rijd je gemiddeld per week?

Ik rijd 400-600 km per dag en in totaal zo’n 2500 km per week.

 

Heb je een eigen auto? Hoe belangrijk is dat voor jou?

Die heb ik en dat vind ik erg belangrijk. Mijn eigen spullen liggen er in. Bovendien hoef ik niet elke keer de stoel en alles opnieuw in te stellen. Als iemand anders in de auto rijdt, ben ik bij wijze van spreken een halve week bezig om alles weer in de juiste stand te krijgen. Eerst had ik een auto met een kleine cabine. Ik kon de stoel tijdens pauzes niet eens fatsoenlijk naar achteren zetten. Nu heb ik er een met een bed en een koelkast.

 

Hoe kijk je aan tegen de werk-privé balans? Wat vind je hierin belangrijk?

Die is zeker niet slecht. Ik begin vroeg, maar ik ben dan wel al tussen 15.00 en 16.30 uur klaar en dus op tijd thuis. Ik werk max 12 uur per dag.

 

Zou je dit vak ook aanraden aan anderen?

Ja, zeker als je van vrijheid in je werk houdt. Ik hou ook van autorijden. Privé rijd ik ook heel wat kilometers door de polders. Je moet in elk geval geen moeite hebben met vroeg opstaan. Bovendien is er goed geld te verdienen. Ik heb bijvoorbeeld lang hetzelfde nettosalaris gehad als mijn zus en zij heeft een masteropleiding gedaan.

 

Hoe is het om te werken voor Nabuurs?

De reputatie is goed. Bij Xenos zijn ze blij dat Nabuurs komt. Tijdens de vakantie merk je dat vooral, dan worden andere chauffeurs ingezet. Daarnaast is Nabuurs altijd op tijd met het salaris. Ook het contact met mijn leidinggevende is goed. Bovendien krijg je redelijk goed op het laatste moment vrij, mits je een goede reden hebt. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ik dit elders ook vind, daar is het vaak toch 15 tot 16 uur werken.

 

Wat zijn volgens jou de grootste vooroordelen over vrachtwagenchauffeurs?

Dat je de hele dag op je luie stoel zit, dat het een relaxte baan is. Maar ik ben juist fysiek intensief bezig. Die zware rolcontainers moeten stop op en stop af. Daarnaast worden we gezien als de veroorzaker van files. Iedereen blijft op de linkerbaan rijden. Juist daar loopt alles vast en de rechterbaan rolt gewoon door.

 

Als je terug in de tijd zou gaan, kies je dan opnieuw voor dit vak of zou je andere keuzes maken?

Dan moet ik echt ver terug in het verleden. Ik ben begonnen op het vwo. Ik kon zelfs naar het gymnasium, maar ik had geen zin in Latijn en Grieks. School lag me gewoon niet. Ik ging steeds meer spijbelen. Toen ben ik naar de havo gegaan, vervolgens naar de mavo en daar ben ik halverwege het vierde jaar gestopt. Daar heb ik geen spijt van, want ik werk met veel plezier. Ik heb ook geen zin in een kantoorbaan. Soms staat de wekker wel erg vroeg, maar eenmaal onderweg valt het wel mee.

 

Wat versta jij onder werkplezier?

Lekker de radio aan en naar muziek luisteren en meeblèren. Wat ook helpt is ons gezellige clubje chauffeurs en het klantcontact.