We've detected that the default language of your webbrowser is not the same as our website. You can translate our website by choosing your preferred language from the dropdown.
het-verhaal-van-eddy

Het verhaal van Eddy

1. Vertel eens iets over jezelf?

Eddy Roelofs. 50 jaar. Ik rijd al 5 tot 6 jaar voor Nabuurs. Daarvoor bij Müller op de koelwagen en daarvoor via het uitzendbureau. Eerder reed ik voor Hanos en daarvoor had ik een eigen bedrijf. Een cateringbedrijf, met snackwagens.

Ik heb een dochter van 15 jaar en ben gescheiden. De ene week maak ik meer uur per dag dan de andere week. Daardoor ben ik in een week met minder uur op tijd thuis. Dat is fijn gezien mijn situatie en het is redelijk goed geregeld.

Mijn hobby is zeilen. Eerst rondom Deventer en de randmeren. Sinds vorig jaar heb ik een grotere boot. Die ben ik aan het restaureren. Over 5 jaar hoop ik in de zomer langer weg te kunnen gaan met de boot. Als ik dan in de winter meer ga rijden dan zou ik misschien langer weg kunnen in de zomer. Naar Noorwegen of Engeland. Ik heb nu een boot waar dat mee kan. Hij moet nog wel geperfectioneerd worden.

De boot is ca 10 meter lang. Mijn dochter vindt het ook leuk. Dan slaapt ze in het voorin. Als ze mee gaat combineer ik het zeilen met leuke aanlegplaatsen.

 

2. Waarom ben je vrachtwagenchauffeur geworden? Wat trok je aan dit beroep?

Omdat ik stopte met events. Mijn vrouw was zwanger en onze dochter werd geboren. Mijn ouders hebben altijd een cafetaria gehad. Dat was hard werken. Ze waren altijd aan het werk. Ook in het weekend. Ik wilde mijn dochter op zien groeien. Ik ging eerst werken bij een ex-leverancier. Zo ben ik in het vak gerold. Na mijn scheiding bood Nabuurs me een werkplek die goed paste bij mijn levensstijl.

 

3. Heb je hiervoor een opleiding in transport en logistiek gedaan of heb je via een bedrijf het vak geleerd?

Ik heb het chauffeursdiploma op eigen initiatief gehaald. Het kostte me € 10.000,- Toen waren er nog allerlei eisen waar je aan moest voldoen. Nu is code 95 voldoende.

 

4. Hoe ben je bij Nabuurs terecht gekomen?

Tijdens mijn scheiding werkte ik in de bouw. Ik had mijn cv nog wel open staan. Ik werd benaderd door een uitzendbureau met de vraag of ik weer in de transport wilde werken. Ik was niet meteen enthousiast omdat ik meteen dacht aan de lange dagen maar ben toch in gesprek gegaan. Ze hadden een vacature bij Nabuurs, die interessant voor me was, omdat ik de werkzaamheden aan kan passen op mijn privé situatie. Ik begon via een detacheringsbureau, maar al snel kwam ik in dienst.

 

5. Voel je je gewaardeerd door je werkgever en geaccepteerd door je collega’s?

Ik voel me gewaardeerd door mijn manager. Als ik niks hoor ga ik er van uit dat alles goed is. Ik verwacht menselijk contact. Normale benadering en vragen. Natuurlijk is het salaris ook belangrijk. Ik hoef hier nooit achteraan te gaan. Ook al maak is wisselende uren. Je krijgt betaald voor hetgeen je doet.

Ik heb leuke collega’s. Met de een heb je meer contact dan met de ander. Zondagavond om 17.00 uur vertrekt de eerste auto en dan om de drie kwartier. Dan zie en spreek je elkaar. Er zijn wel veel wisselingen geweest. Veel mensen konden het werk niet aan. Internationale chauffeurs zijn gewend aan ruimte, snelwegen, grote terreinen. Onze groep moet soms over landweggetjes of fietspaden. Wij kunnen niet op een TOMTOM rijden. Je krijgt het adres van de boer door, maar de stallen waar je de kippen moet halen staan vaak ver achteraf. Dat is een uitdaging in het donker.

 

6. Wat is het leukste aan jouw werk als vrachtwagenchauffeur? En wat het minst?

De uitdagingen in het werk. We komen elkaar vaak ook weer bij de boer tegen. We rijden in treintjes. En laden dan om beurten.

Naast Nederland rijd ik ook op Duitsland en België. Soms zelfs naar Oost Duitsland. Dan zit er wel een overnachting bij. We rijden met drie vrachtwagens achter elkaar. Dan gaan we ook samen eten en kunnen we bijkletsen. We laden om beurten de kippen en rijden dan terug naar Nederland.

Over het algemeen hoeven we niet lang te wachten. Hooguit drie kwartier. Je komt ongeveer om de 5 weken op hetzelfde adres. Soms zit je wel in de buurt. Zo ontdek je allerlei binnenweggetjes. Het is mooi rijden door de landerijen. Vooral in het voorjaar is het prachtig als alles weer in bloei komt te staan.

De meeste boeren zorgen goed voor ons. Ze zorgen voor koeken en/of broodjes.

Ik kan eigenlijk geen minpunten bedenken. Hooguit als er op vrijdag een storing is en je lang moet wachten. Dan kan ik pas uren later terug en ben dus veel later bij mijn boot.

Ik irriteer me wel aan chauffeurs die rustig koffie gaan drinken bij het tankstation.

 

7. Hoe zien je (ideale) werkdag en werkweek eruit? Welke werkzaamheden vind je het leukst? Kan je voorbeelden noemen?

Afwisseling. Lekker weer. Voorjaar. Een mooie lange rit. Binnendoor langs de dorpjes, Het schoonspuiten van de auto. Ik doe dat in een half uur. Je moet altijd op tijd terug zijn want te laat zijn is kostbaar voor het bedrijf want dan kunnen anderen niet vooruit.

 

8. Hoe belangrijk is het contact met klanten en bedrijven?

Ik heb contact met alle boeren. Het onderlinge contact is nogal wisselend. Sommige contacten zijn heel goed. Maar je komt ook op adressen waar andere nationaliteiten werken. Dan verloopt het contact soms moeizaam. Bijvoorbeeld als de voorman een andere taal spreekt.

 

9. Wat maak je zoal mee op de weg tijdens je werk?

Onbegrip van personenauto’s. Het verhardt in het verkeer. Omdat ik dieren vervoer mag ik uit de file. Anderen gaan je dan hinderen. Je kunt hiervoor politiebegeleiding krijgen.
Of automobilisten die vlak voor een afrit nog snel even voor je doorschieten. De nieuwe vrachtwagens remmen zelf. Dan schrik je je kapot.

 

10. Hoeveel kilometers rijd je gemiddeld per week?

400 tot 500 km per dag. Meestal heb ik twee adressen om te laden en te lossen. Meestal een korte en een lange rit.

 

11. Hoe kijk je aan tegen de werk-privé balans? Wat vind je hierin belangrijk?

Zie eerder

 

12. Zou je dit vak ook aanraden aan anderen? En waarom wel/niet?

Jazeker, Bij mij in de buurt wonen jongens van 23 of 24 jaar. De lange dagen schrikt ze af. Ze zien dat ik overdag slaap en ’s nachts aan het werk ben. Ze werken liever van 8 tot 17 uur. Ik neem wel eens iemand mee, als die interesse toont. Vaak vinden ze het om 3 uur opstaan een enorme tegenvaller.

Ik heb 3 jaar op een schip gewerkt. Ook op kantoor. Dat is niks voor mij.

 

13. Is dit volgens jou anders, dan bij andere bedrijven?

Je manager is heel bepalend. Ik vind het prettig als iemand ook persoonlijke interesse toont. Je bent bij nabuurs geen nummer. Ze doen het goed. Patrick en Mathijs houden redelijk rekening met mijn situatie.

 

14. Wat zouden redenen voor je zijn om op zoek te gaan naar een andere baan?

Als ik niet meer met plezier ga werken. Of als ik van nacht naar dag zou moeten. Dat is een heel ander salaris. Dit werk kun je doen tot je zeventigste. Nauwelijks gesjouw. Veel gaat automatisch. Ik moet opletten dat alles op een diervriendelijke manier gebeurt en natuurlijk op een fatsoenlijke manier.. Na elke rit moet ik mijn auto schoonmaken en desinfecteren.

Het leuke is dat ik zelf de rit een beetje uit moet zoeken. Je kunt niet op TOMTOM rijden. Vanwege de vogelgriep moet je soms ver omrijden. Dan moet ik met een kaart de juiste route uitpuzzelen

 

15. En hoe zou jij gaan zoeken naar een andere baan?

Via social media. Er zijn groepen op Facebook en Instagram

 

16. Wat zijn de 5 grootste voordelen om te werken als vrachtwagenchauffeur?

  • Vrijheid
  • Verdienste door veel uren te maken
  • Geen zware arbeid
  • Diversiteit

 

17. Als je terug in de tijd zou mogen gaan, zou je dan opnieuw kiezen voor dit vak of zou je andere keuzes gemaakt hebben?

Het is een goed beslissing geweest. Het liefst had ik nog eerder op de vrachtwagen gereden.

 

18. Wat versta jij onder werkplezier? En waarom? Kan je een voorbeeld noemen?

Mooi voorjaarsweer, radio 10 Gold, een drankje en wat chips